Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Susan en Alwin - WaarBenJij.nu Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Susan en Alwin - WaarBenJij.nu

Singapore

Door: Suus en Alwin

Blijf op de hoogte en volg Susan en Alwin

18 April 2013 | Singapore, Singapore

Van 22-10 tot en met 27-10

's Ochtends vroeg was het plan om richting de bus in Melakka te lopen om vervolgens de bus richting het grote station te nemen. Echter was er ook een ander koppel aan het pakken. Zij gingen gelijk met ons naar buiten. Na het gebruikelijke goedemorgen en leuk verblijf gehad nodigde deze aardige Maleisische Turk en zijn vrouw ons uit om mee te rijden in zijn grote jeep, waarmee hij ons afzette op het station. Heerlijk zo snel bij het station.
Op het station werden we ook gelijk naar de goede bus geleid om direct om 10:00 uur al in de bus te zitten naar Singapore. 4 uur later waren we alweer  bij de grens voor de controle. Dit stelde niet veel voor zodat je na een paar minuten weer de bus instapt naar het centrum. Uiteindelijk werden we 500 meter van ons hostel gedropt, heerlijk als alles soepel verloopt.

Singapore is een multicultureel samenraapsel waar Engels wel de eerste taal is, maar veel Singaporianen met een andere afkomst (Chinezen, Indiërs) heel slecht Engels spreken. Raar dat je hier soms slechter wordt verstaan dan in Maleisië. Wat ook niet helpt is dat ze op de stations ook in het Chinees en Indisch omroepen en bewegwijzeren, zo leren ze het nooit! Singapore valt in de categorie Hongkong, Shanghai, Londen, Parijs enz. Megastad, supermodern en in dit geval zelfs een land apart.
De eerste echte dag, 23-10 hebben we maar eens een plan voor de komende dagen gemaakt. Helaas vanuit een bezemkast wat ze hostelkamer noemen, met een kamergenoot die al zijn sportkleding ongewassen over zijn bed heeft hangen. Lekker luchtje. Dan maar direct door naar de Botanic Gardens en de National Orchid Garden. Beiden super mooi aangelegd, helaas was de Botanic Garden nog redelijk een bouwput voor nieuwe "afdelingen" die gebouwd moesten worden. Maar goed we zullen niet klagen, het was mooi. Prachtige bloemen worden hier naar de lelijkste staatshoofden vernoemd (we noemen geen namen).
Vervolgens even een kijkje genomen op de befaamde Orchard Road, de beruchte winkelstraat in Singapore met alle grote namen (Louis Viton, Prada, Gucci, Cartier allemaal aanwezig). Na alle dure merken en mensen kijken maar eens goedkoop eten opgezocht in de plaatstelijk China Town (ja ze zijn toch ergens goed voor). En jemig dit is niet wat je verwacht. Opgeruimd en netjes, heel on-Chinees en trouwens heel veel Indiers, ach heeft ook wel is een keer wat. Dus hop de Vietnamees in en heerlijk gedineerd, super!

24-10 gaat in de boeken als 1 van de top dagen tot nu toe! Universal Studio's!!! Fantastische attracties met Transformers Battle 3D ride als zeker hoogtepunt. Nog nooit in iets vergelijkbaars gezeten. In een karretje wordt je van scene naar scene in een autobot gereden met een 3D bril op. Zo realistisch en vet gedaan. Maar Mummy Ride en Cylon achtbaan staan zeker op een goede 2e plek. Ook Suus vond deze attracties (behalve de achtbaan) overigens heel erg gaaf :).
En aangezien we toch lekker bezig waren zijn we de volgende dag, na wisseling van hostel (veel beter), naar de Zoo gegaan. Heel mooi opgezet en de dieren hier hebben ook veel leefruimte. Helaas door verbouwing geen olifanten show voor ons, maar de super grote krokodillen in de vijver, witte tijger en de aparte apen met grote neus maakte wel indruk. Voor 28-10 hebben we 's avonds een vlucht richting Saba geboekt. Wel vanuit Johor Bahru (Maleisië, net over de grens van Singapore) en een retour want dat scheelt veel geld.

26-10 tijd om de stad verder te verkennen via Marina Bay met zijn grote, luxe en dure shopping complex. En een gebouw waar ze een boot op het dak hebben gebouwd, apart. Langs de waterkant gelopen waar een groot voetbalveld incl. tribune is gebouwd richting de Kranji War Memorial; een leeuw die water spuugt maar blijkbaar heel beroemd is aan alle toeristen met fototoestellen te zien. Met de brug naar Clarke Quay gegaan waar je de boulevard kan aflopen langs allemaal gekleurde gebouwen en onbetaalbare restaurants. Doorgelopen richting Boat Quay waar een groot aantal bars en winkels zit. Een mooi en super toeristisch gebied, maar wel lekker voor een chill dagje. 's Avonds hebben we even de Bazar in de buurt opgezocht. Aangezien het weekend was was het hier heeeeel druk met Indiërs, die zich overigens in groepjes langs de weg aardig lam zaten te zuipen. Maar in de grote Bazar waan je je in een andere wereld met alle kleuren, kitscherige spullen en vele bloemenkransen. Leuk maar echt TE druk.

27-10 stond in het teken van Halloween en de beste, lekkerste Mac burgers ooit! Om daar maar eens mee te starten. De beste Mac Donalds burgers ooit hebben we hier in Singapore gegeten en het grappige is dat dat voor Suus een andere is als voor Alwin. Suus was helemaal in de wolken met haar Teriyaki Chicken (grill) burger terwijl bij Alwin de Dubbele Samurai burger met stip op 1 komt te staan. Geniaal, maar daarna nooit meer ergens in een andre Mac Donalds iets van deze burgers vernomen :(. Oproep aan alle Mac vestigingen om deze op te nemen in het assortiment!!
De Mac kwamen we toevallig tegen richting het feest op Clarke Quay. Hier was voor Halloween het plein versierd, Halloween style en was een radiostation wat 's avonds het entertainment zou verzorgen. Het werd gezellig druk en zeker 1 op de 4 was verkleed in Halloween style; van de superman pakken tot feeën, maar ook mensen die er echt werk van hadden gemaakt. Met opengereten hoofd met bijl en bloed tot messen in de rug en zombies. Tof gedaan, sommige hebben er heel veel bloed zweet en tranen in gestoken. Helaas moesten we wel op tijd weer terug om met de laatste metro terug te komen, die overigens achterlijk vroeg stopt met rijden. Maar erg gezellige afsluitende avond van Singapore. Morgen op pad naar Johor Bahru om daar vervolgens het vliegtuig naar Kota Kinabalu op Saba (Borneo) te pakken.

Groetjes,
Suus en Alwin, 16-04-2013