Peninsula Malaysia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Susan en Alwin - WaarBenJij.nu Peninsula Malaysia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Susan en Alwin - WaarBenJij.nu

Peninsula Malaysia

Door: Suus en Alwin

Blijf op de hoogte en volg Susan en Alwin

18 April 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Van 3-10 tot en met 21-10

Na Ko Phi Phi op traditionele wijze te hebben afgesloten; bucket (drank) en bbq, zijn we via een boot en 3 verschillende bussen uiteindelijk in Maleisië aangekomen op 3-10.

Maleisië was een verademing. Iedereen spreekt engels en is daarnaast ook nog eens ontzettend vriendelijk. Daarbij is Maleisië boven (onze) verwachting ontwikkeld en lopen ook vaak rond met de nieuwste technologische snufjes. Alle steden zijn ontzettend modern (alleen is de bovenkant van de gebouwen niet altijd helemaal afgewerkt) en ook het openbaar vervoer is heel goed verzorgt. Ja het is een moslim land dus alcohol is hier prijzig (zelfs naar Europese begrippen) en varken is geen standaard item op de menukaart. De wegen zien er super uit, de trein schijnt goed te zijn en het is opgeruimd. Niet overal hangen hoogspanningskabels los over de weg zoals in Thailand. Hoogbouw is alleen nog niet zo gebruikelijk, verder lijken de steden erg Europees. De taal is ook fantastisch! Alles schrijf je zoals je het zegt; teksi, polisi, farmasi, sentral enz. Alwin is groot voorstander van het invoeren van dit principe in het Nederlands.

Penang is onze eerste bestemming in het noorden van Maleisië. George Town is het eiland binnen Penang waar wij verbleven en staat bekend als toeristische plek. Nadat we een goede nacht na de lange rit vanuit Thailand hebben gemaakt in de wijk Little India, was het plan om de eerste echte dag (4-10) maar eens te chillen. Dus uitslapen, moderne shopping mall gevonden en biosje gepakt. Over geen van de films was info, maar we kozen gelukkig Looper, goede film en dat voor 10 ringgit (2 euro 50).
De volgende dag was Suus helaas niet goed geworden, maar met wat liefdevolle verzorging was ze gelukkig de volgende dag weer fit genoeg om nog wat van de stad te bewonderen. De (nieuwe/oude) koloniale gebouwen hier zijn erg wit. Beetje idee modelbouwer heeft het gemaakt, maar nog niet geschilderd wit. Ook is toegang in alle gebouwen niet mogelijk zodat je snel erdoorheen bent. Toevallig nog een museum tegengekomen die wel erg interessant was over de verschillende culturen om vervolgens bij Fort Cornwellis (weinig van over) even te schuilen voor de regen. Het regenseizoen is in aantocht, maar toch hebben wij er gelukkig niet heel veel last van gehad. Maar omdat het vandaag bleef regenen zijn we naar het grote moderne Komtar gegaan. Dit is een groot modern shopping centrum van echt alle merken winkels en gemakken voorzien. Alles heel modern, maar toch Maleisische prijzen. Voor 17 RM uitgebreid gegeten met 2 personen. Heerlijk is ook de fruitsapjes die ze in Penang verkopen. Voor 2 RM krijg je een vers voor je neus geperst fruitdrankje; ananas, appel, peer enz. HEERLIJK!!

Buiten Penang schijn je ook verschillende attracties te hebben, maar wij besloten het hierbij te laten en verder te trekken richting de Cameron Highlands. Dus op 7-10 met de ferry naar het vaste land vertrokken en daar bij het busstation een kaartje richting Ipoh gescoord. Op het busstation leek het weer even op Thailand, iedereen die je wat aan probeert te smeren. Maar gelukkig was het info hokje wel daadwerkelijk behulpzaam en was alles zo geregeld. In Aziatische rijstijl, vasthouden waar je kan, waren we binnen 2 uur (132 km verder) door haarspeldbochten en kronkelweggetjes in Ipoh. Toen we in  het centrum het New Caspian Hotel nieuw in de verf zagen staan hebben we daar onderhandeld en voor een dormroom prijs konden we in een privekamer verblijven. De weg naar Ipoh tussen de groene bergen was erg mooi en ook de plaats zelf ligt erg mooi in een vallei.
Na een heerlijke nacht in een top kamer gingen we op zoek naar Perak Tong, een bekende grot hier. En wellicht als er tijd over was nog naar andere grotten. De eigenaar van het hotel was apart maar alleraardigst en legde alles perfect uit. Met een kort ritje in de bus werden we op de juiste plek eruit gezet. De cave door een Chinees gevonden en naar zijn smaak aangepast was groot en mooi, maar zag er erg gemaakt uit. Mooie vloer erin, wat grote tekeningen, pleisterwerk tussen alle kieren en gaten en betonnen trappen met een betonnen uitkijkhuisje. Het uitzicht was overigens erg mooi en laat je pas echt zien hoe groot Ipoh daadwerkelijk is. De hele vallei tussen de prachtige groene bergen is helemaal volgebouwd met wijken en een aantal grote fabrieken.

Omdat het 90 dagen visa wat je hier krijgt wel wat lucht geeft hebben we besloten een extra nacht te boeken  om nog een andere cave te bezoeken en de "old town" te verkennen. Sam Poh Tong was een grote tegenvaller. De aardige man van het busstation die ons de bus wees had al aangegeven dat het wel erg Chinees was en je er wel van moet houden. Niet de moeite! Als je de bus uit gaat zie je al twee andere kleinere grotten, ook Chinese stijl, heel kitscherig en helemaal bijgewerkt. Heeft echt niks meer van een grot. Wij kregen het gevoel dat je een rommelige woonkamer inloopt, vloer van steen gelegd, keuken erin en de volledige grot gepleisterd (niet mooi) en natuurlijk ook een paar boedistische beelden. De turttle pond aan het einde van deze "tunnel" is gewoon zielig. Zoveel schildpadden op zo'n kleine ruimte met zo'n vijvertje! Deze binnenplaats tussen de rotsen was overigens het enige wat de moeite was, alleen de mooie tempel die hier in staat mag je dan weer niet in. Volgens het "blauwe boek", wat overigens vaak fout zat, kan je vanaf hier lopen naar Kek Lok Tong (andere cave), maar ze vergeten te melden dat je dan minstens 1,5 uur door de hitte moet lopen. Dus op aanraden van het plaatselijke hotel niet gedaan en met de bus richting de "old town" gegaan. Om het even samen te vatten. Erg statisch, erg wit en de helft van de gebouwen bestaat niet meer.

Op 10-10 hebben we de bus gepakt richting Tanah Rata in de Cameron Highlands. In een luxe bus met heerlijke stoelen hebben we ons in een volle bus naar Tanah Rata laten vervoeren. Top! Alleen is de route aardig bochtig zodat Alwin zich vol moest concentreren op de buiten contouren terwijl Suus heerlijk lag te slapen en hielp het niet dat de laatste 1,5 uur in een aantal vlagen een rotte menselijke darmlucht langskwam. met een tussenpauze van ongeveer 20 minuten en 5 tot 10 minuten bleef hangen. We waren dan ook erg gelukkig met het eerste dorpsbordje Tanah Rata.

In dit dorp bleek iedereen in Fathers guesthouse te verblijven en zat dus vol. Alle overige hotels en hostels waren totaal leeg. Na wat rondlopen kwamen we op een mooie prijs bij KRS Pines als enige gast, heerlijk rustig.
De Cameron Highlands staan bekend om haar prachtige heuvellandschap waar je prachtige hikes kan doen en de Raflesia's die hier in de buurt zitten. Dus direct maar de volgende dag op tour gegaan naar de Raflesia's. Erg gaaf om deze grootste bloem ter wereld in het echt te zien. En de tocht door dit stuk bos met Hill Top tours was ook erg leuk om te doen. Andere gingen hierna nog naar de welbekende theeplantage of butterfly farm, maar wij hoorde dat dit toch een tegenvaller zou zijn geweest op het uitzicht vanuit de theeplantage na. Het plan was natuurlijk ook één van de prachtige hikes door dit gebied te doen. Maar het lot oordeelde anders. Alwin werd na de Raflesia tour ziek en heeft 's avonds meerdere malen de toilet op moeten zoeken. Dit werd een dagje film marathon onder een dekentje met verzorging van Suus. Gelukkig zeikde het dat het regende, dus ach. Toen we 's avonds nog even naar buiten wilde voor een frisse neus was de volledige straat onder ons hotel ondergelopen en konden we nergens heen. Brandweer is de hele nacht bezig geweest om de straat leeg te pompen zodat mensen weer normaal naar huis konden. Schijnt vaker te gebeuren, maar er iets aan doen........
Een dagje bijgeboekt, omdat Alwin gister alleen maar op bed heeft kunnen liggen. Maar ook vandaag was het alleen regen, regen, regen. Dus niet hiken. Plan B was 's avonds naar de avondmarkt van Brinchang. Bij het busstation bleek dat we al te laat waren en er geen bussen meer reden. Dan maar een "dure" taxi. Voor 10 RM kon de teksi ons wel meenemen. Een aardige chauffeur vertelde onderweg over het gebied wat op instorten staat, maar de overheid niet interesseerd. Er zijn wel regels maar als je extra betaald mag je alles. Gevolg; waarschijnlijk stort alles binnen nu en 5 jaar in. Daarom beginnen nu wat mensen te morren. Dit verhaal hadden we ook al bij de Raflesia tour van de gidsen en van andere locals gehoord. Benieuwd of er nog ingegrepen gaat worden. De avondmarkt was groot en HEEL druk. En het werd steeds drukker. Na wat heerlijke aardbeien te hebben gekocht en een nasi goreng van de plaatselijke warung (straatrestaurant) duurde het dan ook even voordat we weer terug konden richting Tanah Rata. Alles stond vast door de massa's toeristen, de bussen waarmee ze kwamen en locals die per auto aankwamen.

Na veel regen in de Cameron Highlands besloten we om door te reizen richting de Taman Negara. De jungle van Maleisie! Via een privé organisatie, NKS kan je opgehaald worden door een busje. Aangezien het busje te vroeg was en niemand van het hotel aanwezig was, zonder ontbijt vertrokken om onderweg wat te scoren bij een tankstation. Als een idioot zijn we ruim binnen de gestelde tijd naar Jerantut geraced om daar op de bus te wachten die ons zou afzetten bij de boot in Kuala Tembeling. De boottocht zou 3,5 uur duren door de jungle en moest volgens het "blauwe boek" erg mooi zijn. De boot bleek een longboat en open. Geen probleem alleen de beenruimte was vrij beperkt. Het werd dus 3,5 uur opgevouwen zitten. Gelukkig dat we daarbij wel prachtig weer hadden. De tocht was inderdaad prachtig en we hebben zelfs ook net als de meeste andere toeristen heerlijk geslapen in de boot :). In Kampung Kuala Tahan konden we de benen weer strekken om direct door te lopen richting Yellow House. De enige accomodatie met een beetje behoorlijke score op Tripadviser in dit gebied. Alles hier is heel primitief, een beetje een puinzooi eigenlijk. Maar het Yellow House zag er prima uit en zelfs de douche was heerlijk. Wat we toen nog niet wisten was dat we bedbugs hadden. Hier kwamen we 's morgens vroeg achter. Dus goed gedouched, spullen die we aanhadden apart inpakken en de eigenaar ingelicht. Die verontschuldigde zich en ging er gelijk mee aan de slag. Hij gaf aan dat de beestjes in alle hostels al meerdere keren waren gespot en hij echt ze best deed ze weg te houden. Binnen 30 minuten was de hele kamer dan ook al bespoten met alle chemicaliën die hij in huis had :). Wij besloten hierop de vuilstortplaats te verlaten en na vandaag richting KL (Kuala Lumpur) te vertrekken. Maar niet voordat we een tocht door de Taman Negara gemaakt hadden. Helaas was dit erg gemaakt. Je loopt hier door de "jungle" over aangelegde loopplanken, erg kunstmatig. Dit was niet de jungle (ervaring) die we verwachtte. De Canopy Walk (bruggen tussen torenhoge bomen) was nog wel erg leuk, maar de helft van het parcours was afgesloten, dus na 15 minuten weer op de grond.

Ondertussen is het alweer 15-10 als we de bus richting KL instappen. We besluiten vanwege het regenseizoen en vanwege de makkelijke busverbinding naar KL niet naar het oosten (wat prachtig schijnt te zijn met de Perentias Islands) te gaan. Na de eerste rit complimenteren we de buschauffeur met zijn geweldige rijstijl (onasiatisch en heerlijk geslapen) en besluit hij ons te helpen met het regelen van ons volgende bus tripje naar KL. Top en snel geregeld door onze vriendelijke chauffeur :)!
Eenmaal aangekomen krijgen we na goed onderhandelen van Suus een 2 persoonskamer voor 50 RM incl. breakfast geregeld, probeer dat maar is te verbeteren in KL! 's Avonds zijn we nog even door de barstraat gelopen om daar toevallig Ben en Anna uit de bus tussen Surat Thani en Krabi tegen het lijf te lopen en drinken we een drankje om Suus haar verjaardag in te luiden. Erg gezellig.
16-10 Suus haar verjaardag! Nog geen plan omdat we zo vaak en snel van richting zijn veranderd. Maar in KL is genoeg te doen. Dus eerst op naar de Petrona Towers waarvoor je opeens bleek te moeten betalen. Eerst gratis, nu 80 RM p.p. Dus maar geskipt en aan de shop gegaan voor Suus. Uiteindelijk 2 prachtige patta's voor haar kaki (Maleisisch voor voeten) gekocht en heerlijk mexicaans met Mac nuggets en frietjes gegeten. Achter de Petrona Towers ontdekten we toevallig het mooie stadspark waar we het aquaruim vonden. Erg gaaf dat toen we binnen kwamen de piranha's net werden gevoerd. Een (dode) tilapia werd aan stukken gereten tot op de graat door deze vissoort met vlijmscherpe tanden. Ook hebben ze hier de langste glazen tunnel van Azië door een aquarium. Erg gaaf groot aquarium met heel veel haaien en reuzen schildpadden en allemaal heel erg actief. Vervolgens zijn we met de metro (heel makkelijk hier) doorgereist naar China Town voor een heerlijke biefstuk op een sizzling hotplate met een heerlijk koud (duur) biertje. Toen we hier vertrokken waren ze toevallig bezig met traditionale dans, waar we gezellig knus tussen de locals onder een afdakje geschuild hebben voor de regen. Om deze dag goed af te sluiten zijn we bij Secret Recipe naar binnen gelopen om twee super stukjes taart MET kaarsjes te halen. Erg leuk dagje gehad.
De 2e volle dag nog maar is wat meer sightseeing doen. Zo hebben we vandaag een bezoek gebracht aan Masjid Jamek; Moskee dus Suus een jurk aan en hoofddoek op (prachtige fotosessie gedaan). Merdeka Square; een oud cricketveld, voor sommige heilig en omringd door prachtige oude gebouwen. Op de foto met I love KL, bij een art museum richting Masjid Negara, de nationale moskee erg mooi van buiten (helaas niet van binnen kunnen zien) en de prachtige gebouwen van de Railway, het administratie kantoor en het treinstation (van binnen een stuk minder). De dag afgesloten met heerlijke Sushi voor minder dan 10 euro helemaal vol.
Wat gister nog ontbrak waren de Lake Gardens dus dit park maar is een bezoek gebracht. Mooi opgezet alleen heel moeilijk te vinden waar je erin kan. Apart voor zo'n groot park. Ook besloten we maar is een dagje naar Putrajaya te gaan. Dit is de regeringsstad van Maleisië en in 15 tot 20 jaar uit de grond (jungle) gestampt. Met de trein ben je er in 20 minuten en vervolgens pak je de bus naar het centrum waar direct de grote moderne gebouwen en bruggen opvallen. Heel mooi opgezet. De grote moskee, Putra Mosque was ons target. Prachtig aan het water met super uitzicht op onder andere Perdana Putra, het verblijf van de premier (super groot). Het gebouw zelf is ook prachtig opgezet naast een groot plein en nog een prachtig groot ander overheidsgebouw. Na dit besloten we terug te gaan om nog de KL Tower (421 m) op te kunnen gaan, 38 RM p.p. en hoger dan de Petrona towers. Toen wij erin gingen waren er net drie schoolklassen, maar die waren gelukkig alleen geïnteresseerd in de souvenirs zodat we toch in alle rust rond konden lopen. Erg gaaf om de zonsondergang hiervandaan te zien.

De 19e zijn we vertrokken uit KL wat we een hele leuke en mooie stad vonden. Via het super moderne busstation, Tasek Selatan (hier kunnen wij in Nederland nog wat van leren; lijkt wel een vliegveld), konden we een stoel kiezen en waren we voor 10 RM in 2 uur in Melakka. Waar we een fantastisch verblijf in Rooftop guesthouse hadden. Melakka is een ex colonie van Nederland. Grappig, hier hebben ze dus een Stadhuys, een windmolen en grafstenen met oud Nederlandse teksten erop. Uit de geschiedenis hier blijkt dat het de schuld van eerst de Portugezen, daarna de Nederlanders en vervolgens de Engelsen was dat Melakka niet de grootste en belangrijkste handelsplaats ooit is geworden. Gelukkig bediende de sultan die hiervoor de baas was niet alleen zichzelf! We kwamen hier aan op een vrijdag avond zodat het super druk was. Het leuke is dat toen we hier zondagmiddag/maandag nog waren het bijna uitgestorven leek. Vrijdag avond bleek "Octoberfest" waar Alwin en Ben wat biertjes hebben gedronken en Suus en Anna zich uitleefde in jawel een drinkcontest. Niks gewonnen beide want na 2 slokken had de winnaar al zijn liter naar achter getikt. Suus heeft door dubbel 1 te gooien hier wel een officieel Heineken Champions League horloge voor Alwin gewonnen. Waar hij heeeel blij mee is! Na alle Nederlandse history te hebben bezichtigd en gelezen, vaak niet in het positiefste daglicht, hebben we hier afgesloten met de film Hotel Transulvanië, aan Suus naast me in de bios te horen was hij hilarisch :). Op 22-10 zijn we vertrokken richting Singapore, daarover in het volgende blog meer!