Roadtrip Melbourne to Adelaide (Great Ocean Road) - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van Susan en Alwin - WaarBenJij.nu Roadtrip Melbourne to Adelaide (Great Ocean Road) - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van Susan en Alwin - WaarBenJij.nu

Roadtrip Melbourne to Adelaide (Great Ocean Road)

Door: Suus en Alwin

Blijf op de hoogte en volg Susan en Alwin

17 Februari 2014 | Australië, Apollo Bay

9 april t/m 11 april
The Great Ocean Road is een weg langs de zuidkust van Australië. De weg van meer dan 240 kilometer ligt tussen de steden Torquay (aan de oostkant) en Warrnambool (aan de westkant), beide in de staat Victoria.
In 1919 werd de aanleg begonnen door soldaten die van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) terugkwamen. Ze bouwden eraan tot aan 1932. De Great Ocean Road werd gewijd aan de slachtoffers van de oorlog en is dientengevolge het grootste oorlogsmonument voor slachtoffers uit de Eerste Wereldoorlog.
De weg wordt veel gebruikt door toeristen die onder meer het Port Campbell National Park en de rotsformatie De Twaalf Apostelen bezoeken.

Voor deze route hebben we niet heel veel tijd, althans 3 dagen is al 1 meer dan het minimum wat je krijgt voor relocations. Op 9 april halen we de jeep op en rijden we ongeveer om een uur of tien het bedrijventerrein af. Even boodschappen doen en echt op pad rond half 11/11 uur. De great ocean road is ongeveer 240 km, maar wij moeten onze jeep inleveren in Adelaide, dat is om precies te zijn 974km, en ja op 11 april voor 2 uur moet de auto weer worden ingeleverd. De eeste 2 dagen willen we gebruiken voor de great ocean road (240 km), maar daarna moet flink het voet op het gaspedaal en gaan met die banaan!
Het weer begon nogal treurig maar gelukkig klaarde het op en hadden we een hele mooie dag. Doel voor vandaag is rijden tot aan Apollo Bay. Op de weg daar naartoe hebben we een aantal erg mooie stops gemaakt zoals; Bells Beach ('most famous surfing beach'), Point Addis; echt een super mooi strand en het is ook een Marine Park (beschermd zee gebied met veel verschillende soorten vissen). En bij het Split Point Lighthouse hadden we een fantastisch uitzicht op alle hoge kliffen. Met wat hulp van het blauwe boek vonden we vlakbij een camping drie koalas bij Kennett River. Onze eerste in Australië. Natuurlijk kom je langs de weg ook nog een aantal lookouts tegen, waarbij we bij eentje zelfs het dak van de jeep op moesten om over de boomtoppen te kijken. Na een erg geslaagde dag hadden we ons doel bereikt; een 'miljoenen villa' van de YHA in Apollo Bay. Eten scoren en heerlijk op de bank afgesloten met The Voice of Australia :). Dag twee van de trip rijden we naar Warrnambool. Op dit stuk zaten de "echte highlights";
* Gibson Steps, grote trap langs de klif naar het strand.
* The Twelve Apostles, dit zijn stenen pilaren die in het water staan. Op dit moment zijn er nog maar zeven zichtbaar, de rest is ingestort.
* Loch Ard Gorge, met een kleine wandeling kom je in de prachtige baai en strand. in 1878 is daar een schip gestrand waarvan er maar twee het overleeft hebben.
* The Arch, door de jaren heen is er een boog ontstaan in de klif
* London Bridge, een brug kan je het niet meer noemen want die is jaren geleden ingestort. Omgeving is echt fantastisch.
* The Grotto, in deze soort van grot ligt water en de weerspiegeling is erg mooi.
En toegegeven ze waren stuk voor stuk echt heel erg gaaf. De twee dagen om dit stuk te doen waren ook precies genoeg om rustig alle verschillende "attracties" te bekijken. Echt ontzettend mooi en gelukkig ook super mooi weer gehad. Maar hier was het nog niet klaar mee; bij de Bay of Martyrs hebben we zicht op de Bay of Islands. Halong Bay style, naja bijna. Allemaal kleine eilandjes van rood gesteente. Aan het eind van de middag kwamen we dan daadwerkelijk aan in Warrnambool. We hadden het idee om in een hostel te verblijven maar toen kwamen we een BIG4 campingground tegen en daar krijgen we korting met onze Britz jeep (blijven toch Nederlanders he!). Dus hop een cabin geboekt. Heerlijk rustig en zo konden we even bijtanken want morgen staat nog een flink aantal kilometers op de planning.
Dag drie, onze reisdag, en nog 580 kilometer te gaan, op zich goed te doen in een halve dag maar je kan hier geen 120 km/u rijden en vaak zijn het erg smalle wegen. Dus om zeven uur vertrekken we richting Adelaide via Hamilton, Coleraine, Casteron, Naracoote, Keith, Coonalpyn en Tailem Bend. Na acht uur flink doorrijden en een uurtje tijdsverschil met Adelaide (1 uur vroeger) hebben we snel de jeep ingeleverd en de rest van de middag lekker rustig aan gedaan.

Deze trip was kort maar fantastisch. Mooie landschappen en uitzichten. Kangaroos langs de weg (springend maar ook erg veel platgereden). Wat wisselvallig weer maar op de juiste momenten prachtig. Nu we in Adelaide zijn aangekomen zijn we benieuwd wat deze stad ons te bieden heeft.